9.7 C
İstanbul
23 Kasım 2024 Cumartesi
Ana SayfaEkran KartıAsus EN8800 GTS - İnceleme

Asus EN8800 GTS – İnceleme

Biliyorsunuz yeni yıl ile birlikte Microsoft’un yeni işletim sistemi Vista’da resmi olarak satılmaya başlayacak. Ancak bir kullanıcı gurubu var ki Vista’nın sadece bir tek özelliği ile çok ilgileniyor. 3D oyunlara meraklı bu grup heyecanla Vista ile birlikte ortaya çıkacak olan Direct X 10 ve dolayısı ile DirectX 10/DX10) destekli oyunları bekliyor. Bu durumda Vista’nın yeni yıl armağanı DX10 demek yanlış olmaz.

Daha şimdiden DX10 destekli oyunlardan alınmış ekran örnekleri 3D oyun meraklılarının ağızlarını sulandırmaya başladı bile. Sonuçta DX 10 kullanıcılara alışılmadık bir 3D oyun deneyimi vaadediyor. DX10 hakkında biraz araştırma yapınca ve DX10 oyunlarının ekran örneklerine biraz göz atınca 3D oyun meraklılarının heyecanını da anlamak mümkün oluyor.

Tabii ki ekran kartı üreticileride bu sırada boş durmuyorlar. “Asus EN8800GTS ” dünyanın ilk DX10 destekli ekran kartlarından biri.

NVIDIA’nın daha haziran ayında GeForce 7950GX2 ile karşımıza çıktığını düşünürsek yine 3D dünyasının hızlı bir devinim içerisine girdiğini söyleyebilir. 3D grafik piyasası son 3-4 yıldır aslında sürekli hızlı bir devinim içinde. Her altı ayda bir tamamen yeni grafik çipleri ile karşı karşıya kalıyorsunuz. Bu da kullanıcıları biraz madur ediyor aslında. Ne yazık ki şunu da söylemek zorundayız; haziran ayında GeForce 7950GX2 alanlar yeni GeForce 8800 serisini ve performansını gördüklerinde gerçekten çok üzülecekler.

NVIDIA’nın donanımsal olarak DX10 destekleyen ilk grafik işlemcisi olan G80 aşağıdaki resimde gördüğünüz gibi gerçekten bir dev. Geforce 8800GTS ve 8800GTX bu grafik işlemcisini kullanıyorlar. 90 nanometre üretim teknolojisi kullanılan G80’de transistör sayısı tam 681milyon. Bu rakam Intel’in dört çekirdekli Core2 Quadcore işlemcilerinden bile fazla.

Ayrıca NVIDIA’nın NVIO (NVIDIA Input/Output) adını verdiği(soldaki yeşil) bir yonga daha yeni nesil ekran kartlarında yer alacak. Bu yonga adından da anlaşılacağı gibi giriş çıkış işlemlerinden sorumlu. Yani tüm giriş çıkış işmeleri dışından SLI modunda kartlar arası veri akışı, TV-Out, Video In , DVI konnektörlere gidecek görüntü sinyallerini üretme gibi birçok önemli iş NVIO üzerinde. NVIO’yu bir nevi yardımcı olarak adlandırabiliriz. G80’in gereksiz şeylerle uğraşmasını engelleyerek tüm gücünü 3D grafik üzerine odaklamasına yardımcı oluyor. Eğer bu yonga da G80 içine dahil edilseydi G80’de kaç transistör ve ne kadar bir büyüklük söz konusu olurdu bilmiyorum ama G80 bu hali ile bile Intel Itanium serisi işlemcilerinden sonra gördüğümüz en büyük işlemci.

Bu kadar çok transistör olmasının en büyük nedeni G80’in tam 128 adet Unified Shader unitesine sahip olması. NVIDIA bu üniteleri artık “Stream Processor” olarak adlandırıyor çünkü her biri çoklu uygulamalar koşturabilen, kendi bağımsız hesaplama birimlerine sahip işlemciler. Günümüz işlemci jargonu ile konuşmak gerekirse G80 için 128 çekirdekli bir grafik işlemcisi demek yanlış olmaz.

Artık tüm Pixel, Vertex ve Geometri Shader’larına bu işlemciler güç verecek. Ancak bu 128 Stream işlemcisi sadece 8800GTX versiyonunda bulunuyor. 8800GTS’de ise bu stream işlemcilerinin sayısı 96’ya düşürülmüş. Biliyorsunuz bu ucuz bir ikinci model çıkarmak için yıllardır uygulanan bir strateji. Aynı şekilde 8800GTX’de 575MHz olan çekirdek hızı 8800GTS’de 500MHz’e düşürülmüş. Sanırım 8800GTX ile 8800GTS arasındaki farkları anlamanın en kolay yolu aşağıdaki tabloyu incelemek.

GeForce 8800GTX’de 384bit’lik veriyolu genişliği ile tam 768MB(64MBx12 yonga) GDDR3 hafıza bulunuyor. Bu hafızalar 8800GTX’e 86.4GB/s’lik bir hafıza bant genişlği sunuyorlar. 8800GTS’de hafıza arabiriminde ve miktarında biraz kesinti var. 8800GTS’de 320bit veriyolu genişliğine sahip 640MB(64MB x 10 yonga) GDDR3 hafıza kullanılmış. Bu hafızaların 8800GTS’e sunduğu hafıza bant genişliği ise 64GB/s’yi buluyor. Ayrıca 8800GTX’de hafızalar 900MHz(1800MHz efektif) hızına çalışırken 8800GTS’de hafızalar 800MHz(1600MHz efektif) hızında çalışıyorlar.

G80 ile birlikte ayrıca saat frekansları konusunda kullanıcıların kafası biraz karışabilir. Çünkü çekirdeğin çalışma frekansı ile Stream işlemcilerinin çalışma frekansı birbirinden bağımsız. Örneğin GeForce 8800GTS’de çekirdek 500Mhz ile çalışırken Stream işlemcileri 1.2GHz hızında çalışıyorlar. Bu durum bazı üreticiler için pazarlama taktiği olarak kullanılabilir. Çünkü kutunun üstüne stream işlemcilerinin çalışma frekanslarını yazarsanız kimse size birşey diyemez.

G80 tabii ki yüksek çekirdek hızı ve 700 milyona yakın transistör sayısı ile enerji tüketimi bakımından da bir dev diyebililirz. 8800GTX’de kullanılan yonga 150W elektriksel güç ihtiyacı duyuyor. Hal böyle oluncada NVIDIA yeni bir soğutma düzeneği tasarlamış. Bu şuana kadar yapılanların en iyisi demek mümkün. Yine ısı boruları tenolojisi kullanılıyor ancak heatsink artık yapı itibarı ile grafik işlemcisi ve hafıza yongaları yanında aynı zamanda voltaj regülatörlerinide soğutuyor. Ayrıca G80 özel kılıfı sayesinde heatsink ile ısı alışverişi maksimum olacak şekilde birleşebiliyor.

G80 tam anlamı ile donanımsal olarak DX10’u hızlandıran ve tam anlamı ile Direct3D 10 desteği veren bir grafik işlemcisi. Tam anlamı ile DX10 Shader Model 4.0 desteği sunabiliyor. Tabii ki bu aynı zamanda Vertex Shader 4.0, Geometry Shader 4.0, Pixel Shader 4.0 ve 128bit Floating Point(FP32) desteği sunduğu anlamına geliyor. G80’de artık Shader uzunlukları limitsiz, bir geçişte 128 doku işleyebilir ve aynı anda 8 rendering ile başa çıkabilir. Ayrıca 16X antialiasing, 16X Anisotropic filtreleme, Z ve stencil veri sıkıştırma, hızlı Z buffer silme gibi birçok ekstra özellik sunuyor.

Şimdi yeniden Asus EN8800GTS’e dönersek. EN8800GTS’de kullanılan G80 grafik çipide 96 adet stream işlemcisine sahip. Stream işlemcileri 1200MHz’de, çekirdek ise 500MHz’de çalışıyor. 640MB grafik hafızasının saat frekansı ise 800MHz(1600MHz efektif)

EN8800GTS de bir adet 6pin 12V harici güç girişi kafi olmuş. 8800GTX’de bu 12v güç girişlerinden iki adet var. Asus minumum 400W’lık ancak 12V kanalından 26A verebilecek bir güç kaynağınız olsun diyor. Ancak bu tanımı anlamak mümkün değil. 12V dan 26A çekerseniz bu zaten 300W’ın üstüde bir ihtiyaç olacağı anlamına gelir . Yani minumum önerilerini dikkate almamak gerekiyor. 8800 serisi bir ekran kartı olan sistemin diğer donanımlarıda büyük ihtimalle güncel olaraktır gibi bir savdan yola çıkarak minumum 550W kaliteli bir güç kaynağı lazım diyebiliriz.

Asus EN8800GTS 23×12.6×3.6 cm’lik büyük bir ekran kartı. Kartın arkasında iki adet DVI çıkışı ile video In/Out soketi bulunuyor. Ancak büyük heatsink’in egzozuda arkada ve EN8800GTS iki ekran kartı kadar geniş. EN8800GTS kullanmaya karar vermeden önce kasanız içindeki yerleşimi gözden geçirmek faydalı olabilir.

Asus EN8800GTS her zamanki gibi zengin bir kutu içeriği ile geliyor. Asus her zaman kutu içerisini bolca eşantiyon ile doldurmayı seviyor. Kutuda yine alışıldık şekilde oldukça iri ve gösterişli. Kutu içerisinde ekran kartına güç vermek için bir ucu 6pin diğer ucu iki adet molex güç girişine sahip(Molex – PCI Express power adapter deniyor) bir ara kablo, HDTV bağlantısında da kullanabileceğiniz bir komponent video kablosu ve DVI soketlerini standaret 15pin D-Sub’a çeviren adaptörlerden çıkıyor. Ayrıca şık deri bir CD taşıma çantasıda pakete dahil edilmiş. Sürücü CD’si yanında tam sürüm bir 3Dmark2006 CD si’de sizi bekliyor. Asus’un Futuremark ile bu konuda anlaşmış olması sevindirici. Ayrıca tam sürüm Ghost Recon: Advanced Warfighter ve GTI Racing oyunlarıda kutuya dahil edilmiş.

Bakalım Asus EN8800GTS neler yapabiliyor diye kutudan çıkan 3DMark2006’yı hemen sistemimize kurduk. Henüz 3DMark DX10 desteği sunmasada şüphesiz bu kartı test etmek için en iyi sentetik uygulamalardan biri. CD’den çıkan versiyon 1.02, ancak kolayca internetten v1.10’a yükseltebiliyorsunuz.

Testlerimizi dört farklı çözünürlükte yaptık. Hatta EN8800GTS neler yapabiliyor görmek için 2048 x 1536 gibi pratikte çok az monitörün çıkabileceği yüksek çözünürlükleride test ettik. Gördüğünüz gibi standart ayarlarda 3DMark2006’dan EN8800GTS tam 8720 puan almayı başarıyor. Çözünürlüğü 1024 x 768’e düşüşürseniz standart ayarlarla hiç bir ekstra çaba harcamadan 10000 puanı aşmak mümkün. Monitörümüzün desteklediği en yüksek çözünürlük olan 2048 x 1536’da bile EN8800GTS 6000 puan civarından bir skor tutturuyor. Bu değerler şimdiye kadar gördüklerimizin en iyisi.

EN8800GTS’in gücünden etkilendiğimiz için tüm testleri bir defa da dokular için 8X Anisotropic filtreleme ve tüm ekrana uygulanan 4X Antialiasing ile yeniden tekrarladık. Bu dudurmda standart çözünürlükte 3Dmark06 puanı 6785, eğer çözünürlüğü 1024 x 768 yaparsanız alacağınız puan kolayca 8000 üzerine çıkıyor. En yüksek çözünürlüklerde bile bu ayarla ile 4000 puanı aşabiliyorsunuz. EN8800GTS’in performansı gerçekten hiç fena değil. Dilerseniz 16X Anisotropic filtreleme ve 16X Antialiasing de kullanmak mümkün ancak eN8800GTS’in 640MB lık hafızası bu ayarlardan ancak 1280 x1024 seviyelerinde kalmanıza izin veriyor. Ancak 19” bir monitörde zaten 2048 x 1536 çözünürlükte akıcı şekilde oyun oynayabiliryorsanız Antialiasing’e de ihtiyacınız yok, çünkü zaten herşey oldukça güzel gözüküyor.

Sonuç olarak testleri çoğaltmak mümkün. NVIDIA’nın yeni G80 grafik işlemcisi hepsinin altından başarı ile kalkıyor. Kesinlikle Asus EN8800GTS şimdiye kadar göz attığımız grafik kartları içinde en hızlısı. Ayrıca HDTV dahil her türlü video desteği ile televizyonunuzda da harikalar yaratmanız mümkün. Zengin kutu içeriğide göz önüne alındığında Asus EN8800GTS birçok insanın hayallerini süsleyecek bir ürün gibi gözüküyor. Asus EN8800GTS bizden de performansı ve özellikleri ile “bEST fOR hARDWAREMANIACS” ödülünü almaya hak kazandı.

Firma: Boğaziçi
Fiyat: 509$ +KDV

Alp ÖZDEMİR
Alp ÖZDEMİRhttps://hardwaremania.com
Alp an engineer with a passion for all things tech He has spent years honing his skills in the field and is always eager to share his knowledge&insights with others
Benzer İçerikler

Yorum Yap

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

Haberler

Son Yorumlar

- Advertisment -