9 C
İstanbul
23 Aralık 2024 Pazartesi
Ana SayfaEkran KartıNVIDIA 3-Way SLI

NVIDIA 3-Way SLI

3D oyun sektörünün hangi noktada olduğunun en iyi göstergesi büyük ihtimalle CryTek’in Crysis oyunudur. Günümüzün en güçlü donanımlarında bile iyi bir performans sunamaması tartışmaya açık bir konu, ancak görüntü kalitesi tartışmaya açık değil. Kesinlikle muhteşem. Hele bir de yüksek çözünürlüklerde Crysis üzerine “nature” modunu yüklerseniz, görüntü kalitesi gerçekten inanılmaz oluyor.

Ama gel gelelim bu görüntü kalitesi ile ne yazık ki Crysis’i akıcı bir hızda oynamak mümkün değil. Hem de GeForce 8800GTX gibi güncel bir ekran kartınız ve güçlü bir işlemciniz olsa bile.

Bu durumda yapmanız gerken bir adet daha GeForce8800GTX daha edinerek iki adet GeForce8800GTX ile sisteminizi SLI modunda kullanmak. Bu da yetmezse bir üçüncüsünü sisteminize ekleyebilirsiniz. İşte bu yazımızın konusuda NVIDIA’nın yeni üç yollu SLI sistemleri.

Öncelikle Nvidia üç yollu SLI için bazı sınırlamalara ship. Örneğin sadece nForce 680i ve 780i yongasetlerinde üç adet ekran kartı kullanmak mümkün. Bu sistemler ile kullanabileceğiniz ekran kartları ise şimdilik sadece GeForce8800GTX ve GeForce8800Ultra. Biraz kısır bir konfigürasyon çeşitliliği değil mi? Bu yönden bakınca ATI’nin CrossfireX’inin esnekliğini aramamak mümkün değil.

Biz testlerimizde üç adet GeForce8800GTX kullanacağız. Aslına bakarsanız G90 grafik işlemcisi artık biraz eskidi ama inanın Türkiye’de üç adet 8800GTX’i bir araya getirmek oldukça güç. Nvidia en azından bir konuda esnek davranmış. Yani isterseniz üç farklı markanın GeForce8800GTX’lerini kullanacak üçlü SLI yapmanız mümkün. Nitekim bizde öyle yaptık. Asus-Aqua, Asus Standart ve eVGA’nın 8800GTX’leri ile SLI sistemimizi kurduk. Bu testin gerçekleşmesine doğrudan katkıda bulunduğu için NVIDIA ‘ya da teşekkür etmemiz gerekiyor sanırım. Çünkü bilgi ve donanım konusunda büyük katkıları oldu.

Üç adet GeForce8800GTX’i sisteminize taktığınıza yukarıdaki resimde gördüğünüz gibi toplam altı adet 12v PCIe güç soketine ihtiyacınız oluyor. Bunu sağlayabilen çok az güç kaynağı(PSU) var ve fiyatlarıda çok yüksek. Önerilen 1000watt ve üzeri PSU’lar ancak biz elimizde bulunan 850watt Enermax Galaxy ile de sorunsuz olarak sistemimizi kurmayı başardık.

Sistemin güç ihtiyacına çözüm bulduktan sonra anakartınızın kutusundan çıkan üçlü SLI köprüsü ile üç adet 8800GTX’in üzerindeki altı bağlantı noktasını(yukarıdaki resimde gördüğünüz) birbirine bağlamanız gerekiyor.

Üç kartın güç ihtiyacını çözdükten ve kartları üstlerinden birbirlerine bağladıktan sonra üçlü SLI için hazırsınız demektir. Artık sisteminizi büyük bir gürültü kopararak açabilirsiniz.

Üçlü SLI şimdilik sadece Windows Vista ile birlikte kullanılabiliyor. Bunun nedeni NVIDIA’nın sadece Vista için üçlü SLI destekli sürücüler çıkarması. Yoksa bunun aslında büyük bir teknik bir zorunluluğu yok.  

NVIDIA’nın üçlü SLI destekli ForceWare v160.25 sürücülerini yüklediğinizde sisteminizde üç adet GeForce 8800GTX gözükmeye başlıyor. Ve tabii ekran ayarlarınızda da  altı adet monitör simgesi yer  almaya başlıyor. Sürücüleri yükledikten sonra tek yapmanız gereken aşağıdaki resimde gördüğünüz ayarı, sürücü ayarlarınızdan aktif ederek son adımıda tamamlamak.

Üçlü SLI destekli sürcüler yine her zaman olduğu gibi tam anlamı ile oturmuş durumda değil. Donanım yine yazılımın önüne geçmiş durumda. Resmi stabil tek sürüm Forceware v169.25. Ancak NVIDIA’nın beta sürümleri arasında v169.28’de var. Bu sürüm biraz daha fazla performans vaadediyor. Hatta biraz araştırırsanız gayri resmi yollardan üçlü SLI destekli v173.65 sürümlü Forceware sürücülerine bile ulaşmanız mümkün. Ancak hepsini denememize rağmen tek kararlı sürüm olan v169.25 ile testleri gerçekleştirdik. Diğer sürücüler çok daha iyi performans sunabiliyor ama bunun karşılığında iki test arasında bir göçmeye razı olmak zorundasınız.

Ayrıca sürücüler size testler sırasında ekranda görebileceğiniz bir araç daha sunuyor. Yukarıda ki resimde gördüğünüz gibi testler sırasında üçlü SLI’ın aktif olup olmadığını ve ne oranda kullanıldığını takip edebiliyorsunuz.

Gelelim üçlü SLI’ın neler yapabildiğine. Test sonuçlarında tek GeForce8800GTX ile iki adet GeForce8800GTX farkı yanında aynı zamanda bir adet GeForce8800GTX ile üç adet GeForce8800GTX arasındaki farklarıda görmenize izin verdik. 3Dmark06 testlerini standart çözünürlük ve ayarlar dışında ayrıca kalite sevisyesi yükseltilmiş 8X antialiasing ve 8X Anisotropic doku filtreleme ile yineledik. Ve aynı zamanda bu testleri ayrıca bir de 1920×1200 çözünürlük ile tekrar ettik. Tüm testlerde 1920×1200 gibi yüksek çözünürlük ve antialising kullanmaya sistem hızı el verdiğinde dikkat ettik. Ayrıca test sistemimiz 3GHz hızında bir Intel Core2Duo işlemci ve 1066MHz hızında OCZ DDR2-SDRAM’ler kullanıyordu.  

Sonuçlarda gördüğünüz gibi 3Dmark06 ile standart ayarlarda testler yaptığınızda sonuçlar pek iç açıcı değil. Bırakın üçlü sistemi, iki bile mantıksız. Ancak işin içine antialiasing ve anisotropic doku filtreleme girdiğinde farklar birden ortaya çıkmaya başlıyor. Üçlü bir sistem özellikle Shader Model 3.0 testlerinden 2.6 kata varan hız farklarına neden olabiliyor. 

Eğer testleri 1920×1200 çözünürlükte tekrarlarsanız hız farkları yine benzer durumda. Ancak antialising ve anisotropic doku filtreleme açmamış olasınz bile yüksek çözünürlüklerde üçlü sistem daha büyük avantajlar sunabiliyor. SLI sistemlerin en sevdiği şeyler yüksek çözünürlük ve antialiasing gibi teknolojiler.

3Dmark’tan daha çok 3D oyun performansı tabii ki en çok merak edilen konuların başında geliyor. Yukarıda gördüğünüz tüm testler 1920×1200 çözünürlük altında elde edilen skorlardır.

Popüler oyunumuz Crysis 1280×1024 çözünürlük altında sonunda üçlü SLI ile saniyede ortalama 60 kare civarlarında bir skor alabiliyor. 1920 x 1200 çözünürlükte 4X antialiasing ve “very high” kalite ayarları ile ise sonuçlar gördüğünüz gibi. Üçlü bir SLI sistem ile hız farkı nerede ise üç kata yaklaşıyor. Ortalama 25 -30 kare az gibi gözükebilir ancak yine de bu oran oyunu oynarken çok rahatsız etmiyor.

Diğer onun üzerindeki popüler 3D oyuna baktığınızda da fark bazen değmeyecek kadar azalıyor ama genelde iki kat civarlarında geziniyor. Bu da insana ikili SLI sistemleri düşündürüyor. Ayrıca ikili SLI yapmak isterseniz kullanabileceğiniz ekran kartı yelpazesi oldukça genişliyor.

Sonuç olarak üçlü ya da daha çok ekran kartından oluşan sistemler geleceğin teknolojileri dersek yanlış olmaz. Hatta bir ekran kartı üzerinde birden çok grafik işlemcisi ya da birden çok grafik işlemcisine sahip kartlar ile yapılan SLI ya da CrossfireX sistemlere gün çektikçe daha çok rastlayacağız. Bunun en büyük nedeni hep daha hızlısı ve daha iyi görüntü kalitesi için inanılmaz bir şekilde büyüyen talep.  


Crysis en yüksek görüntü kalitesinde foto gerçekçi görüntüler sunabiliyor.

Üçlü SLI yüksek çözünürlüklerde, antialiasing ve anisotropic doku filtreleme gibi özellikleri açık bırakanlar için büyük kazançlar sağlıyor. Eğer HD1080 destekli büyük bir düz panel ekranınız varsa üçlü sistemler size rüya gibi bir 3D oyun deneyimi sağlayabilir. Ne demek istediğimi anlayabilmek için Natura Mod’u yüklenmiş bir Crysis oyununu 1920×1080 çözünürlükte “very high” kalite ayarlarında ve 16X antialiasing ile üçlü bir sistemde oynamanız lazım. Ancak benim LCD monitörüm zaten 1280×1024 üzerinde göstermiyor diyorsanız üçlü SLI’a yönelmeden önce mutlaka ikili SLI sistemlere biz göz atın, hatta sadece bir Nvidia 9600GT ya da 8800GTS ile neler yapabilirim diye bir bakın.

Ama eğer Nvidia, İntel gibi üreticilerde çalışan akrabalarınız varsa, babanızın resmi “Forbes” gibi dergilerde çıkıyorsa ya da Sayısal Loto talihlisi iseniz mutlaka bir üçlü SLI sistem edinin. Aksi taktirde biraz zor olabilir, çünkü sadece iyi bir üçlü SLI sistemi ancak KDV dahil yaklaşık 4500ytl gibi bir rakama oluşturabilirsiniz 🙂

Alp ÖZDEMİR
Alp ÖZDEMİRhttps://hardwaremania.com
Alp an engineer with a passion for all things tech He has spent years honing his skills in the field and is always eager to share his knowledge&insights with others
Benzer İçerikler

Yorum Yap

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

Haberler

Son Yorumlar

- Advertisment -