NVIDIA GeForce 9xxx serisini piyasaya sürmesinin üzerinden çok fazla zaman geçmemiş olmasına rağmen tamamen yeni bir grafik işlemcisi ile yine karşımızda. Resmi olarak 16 Haziran 2008’de duyrulan yeni grafik çekirdekleri GTX200 serisi olarak anılıyor.
NVIDIA bu defa grafik işlemcisinde tam 1.4 milyar transistör kullanarak inanılması güç rakamlara imza atıyor. NVIDIA’nın senede ARGE için harcadığı 1 milyar doları düşünürsek, GTX200’ün her 1.4 transistörü için 1 dolar harcanmış da denilebilir. GeForce8800’de 700milyon transistör kullanıldığı düşünüldüğünde alınan yol daha iyi anlaşılabilir. GTX200 serisi, NVIDIA GeForce 8800GTX serisinin tam iki katı performans vaadederek geliyor.
NVIDIA’nın bu 1.4 milyar transistör içeren grafik işlemcisi TSMC tarafından 65nm üretim teknolojisini kullanılarak üretiyor. 24 x 24mm boyutlarında dev bir çekirdeğe sahip olan GTX200 serisinde yakın zamanda 55nm üretim teknolojisine geçilmesi düşünülüyor. 1.4 milyar transistör 993GigaFLOP işlem gücü sağlıyor. 240 adet shader işlemcisi, CUDA paralel işlem yeteneği ve GeForce PhysX GTX200 serisinin yeteneklerinden sadece bazıları.
Her ne kadar GeForce8xxx serisi ile birlikte de CUDA’yı(Compute Unified Device Architecture) kullanmak mümkün olsa da, NVIDIA özellikle GTX200 serisi ile CUDA üzerinde bayağı duracak.
CUDA grafik işlemcinizin matematiksel işlem gücünü ve programlanabilirliğini, diğer yüksek matematiksel işlem gücü isteyen uygulamalar ile kullanmanıza olanak verecek bir teknoloji. Örneğin Video Encoding işlemlerinizi CUDA sayesinde merkezi işlemcinize oranla yaklaşık 18 kat hızlı yapmanız mümkün.
CUDA’yı denemek için GTX280 destekli BadaBoom isimli bir video encoding yazılımı ile küçük bir test yaptık. 1280×720 MPEG2 formatında bir videoyu, 480×272 çözünürlüğe düşürdük ve H.264 formatına dönüştürdük. Bu biliyorsunuz Sony PSP video formatı. Aşağıdaki videoda gördüğünüz gibi 1 dakika 29 saniyelik bu HD video saniyede ortalama 100-110 kare hızla h.264’e dönüşebiliyor. Bu gerçekten bir cpu’nun yanına bile yaklaşamayacağı hız. Bazı videolarda hız 150 kare/saniye üzerine bile çıkabiliyor. Aynı videoyu Intel Core2Quad 6600 ile yapsaydık minumum süre bunun 4-5 katı olacaktı.
Ayrıca NVIDIA GX200 serisi ile birlikte artık GeForce PhysX motorundan da bahsetmeye başlıyor. Artık oyunlar içindeki fizik hesaplamaları grafik işlemcisi tarafından hızlandırılacak. Aslınabakarsanız bu fizik işlemleride CUDA’nın marifetleri içine giriyor. GTX200 ile ilk nesline şahit olacağımız fizik motoru ileriki versiyonlarda son şeklini alacak. Tabii ki oyun geliştiricilerinin GeForce PhysX’e destek vermeleri şartı ile.
NVIDIA GTX 200 serisi ile birlikte grafik işlemcisinin bant genişliği ihtiyaçlarınıda göz önüne almış. GTX280 ile birlikte 512bit hafıza veryolu kullanan 1GB hafıza ile geliyor. Aslında buna GTX280 sekiz adet 64bit hafıza veriyolu sunuyor demek daha doğru olur. Bu hafızanın sağlayabildiği bant genişliğide tam 142GB/s. NVIDIA aynı zamanda PCIe 2.0 veriyolunun nimetlerinide GTX200 serisi önüne açarak bu slot ile 12.8GB/s bant genişliği kullanabiliyor.
GTX200 serisi GTX280 ce GTX260 isminde iki ayrı grafik çekirdeğinden oluşuyor. Kural gene değişmiyor, tahmin edebileceğiniz gibi GTX260, GTX280’in biraz kırpılmış bir versiyonu. GTX280’de 240 adet shader işlemcisi varken bu satı GTX260’da 192’ye düşürülmüş. GTX280’in 602MHz’lik grafik hızına(texture üniteleri, ROP uniteleri) karşılık GTX260’da hız 576MHz. GTX280’de 1296MHz olan shader işlemcilerinin hızı GTX260’da çok az farkla 1242MHz’e iniyor. GTX280 512bit’lik hafıza veriyolu kullanırken bu GTX260’da 448bit. Özellik karşılaştırmaları böylece uzayıp gidiyor. Daha detaylı bir karşılaştırma için aşağıdaki tabloya göz atın lütfen.
GTX200 serisi bir adet 6pin ve bir adet de 8pin harici güç girişine ihtiyaç duyuyor. NVIDIA 1.4milyar transistör ile elektrik faturalarınında artacağını hesaba katarak GTX200 serisinde yeni güç yönetim mekanizmaları geliştirmiş. Örneğin GTX200 serisi 3D moduna geçmediğinde 2D çalışıken sadece 25W elektrik tüketiyor. Ya da bir blue-ray film izlerken 35W ile yetinebiliyor. Ama ful 3D moduna geçtiğinizde güç tüketimi GTX280’de 236W’a kadar çıkabiliyor. GTX200 serisi bu modlar arasında otomatik olarak geçiş yaparak enerji tüketimini optimize etmeye çalışıyor.
• Bekleme Anı/2D Modu: Yaklaşık 25W
• Blu-ray DVD Oynatma Modu: Yaklaşık 35W
• Full 3D Performans Modu: TDP 236W (GTX 280)
• Full 3D performance mode: TDP 182W (GTX 260)
• NVIDIA HybridPower Modu: 0W
NVIDIA GTX200 serisine kısaca bir göz attıktan sonra isterseniz bir Asus EN-GTX280’e dönelim. EN-GTX280 Asus’un en yeni ve en iyi ekran kartı olmasına rağmen Asus alışık olduğumuzdan daha sade bir kutu yapmış. Sanırım bu kart satar, süse gerek yok demek istemiş 🙂 Ancak kutunun içi Asus’un diğer caf caflı kutulardan daha şık.
Asus EN-GTX280’in kendi ise referans dizayndan farklı olmamasına rağmen üzerine kamuflaj kıyafeti giydirilmiş gibi duruyor. Sanırım bu yetişmesi gereken ilk üründü. Asus EN-GTX280 TOP modelinde Asus gerekeni yapacaktır.
Crysis Test Results
Asus EN-GTX280 biri sekiz, biri altı pin olmak üzere iki güç konnektörüne ihtiyaç duyuyor. Aşağıdaki resimde gördüğünüz diğer soket ise HDMI üzerinden ses almak istediğinizde ekran kartına S/PDIF ses vermenize yarıyor. Eğer bu S/PDIF ses bağlantısını kullanmayacaksanız bu soket üzeride bir lastik tıpa ile kapatılıyor.
GeForce 9800-GX2 de olduğu gibi Asus EN-GTX280’de de SLI köprüsü bir plastik kapak ile saklanmış ve korunmuş. Bu artık yeni ekran kartı modası oldu.
PCMark Vantage Test Results
Çift slot işgal eden kartın arkasında iki adet DVI çıkışı yer alıyor. Video çıkışı ise sağlanan bir aparat ile dilerseniz component bağlantı ile HD Video çıkışı verebiliyor.
Şimdi dilerseniz artık gelelim performansa. Testlerimizi Intel X48 üzerinde, 3GHz Core2Quad işlemci ve 1800MHz’lik DDR3 hafızlar ile yaptık. NVIDIA’nın önerdiği gibi Forceware 177.34 sürücülerini kullandık. Bir karşılaştırma yapabilmek amacı ile Asus EN-GTX280’in karşısına, NVIDIA’nın bir önceki nesildeki en güncel ürünü olan 9800 GTX’i koyduk.
3DMark06 Test Results
Aşağıdaki sonuçlarda gördüğünüz gibi 3Dmark Vantage’de fark oldukça yüksek. 3Dmark Vantage’ın performans modunda fark %78, Extreme modunda çözünürük yükselince ve işin içine doku filtreleme ve antialiasing girince fark %135 lere kadar çıkıyor. Ancak GTX280’de bile 3Dmark Vantage performansı tatmin edici olmaktan uzak.
3Dmark 2006’da ise farklar ancak çözünürlük yükseldikçe ortaya çıkıyor. Çözünürlüğü pratikte kullanım imkanı pek olmayan 2560×1600 gibi çözünürlüklerde tamam %50 ye yakın fark var ama bu çok önemli değil. Gerçi 3Dmark 2006’d GeForce 8800Ultra, 9800GTX’i rahatlıkla geçebiliyor.
3DMark Vantage Test Results
Artık vazgeçilmez bir ekran kartı test aracı olan Crysis’te gelişmeler ümit verici. Hemen hemen tüm ayarlarda ve çözünürlüklerde %40-50 civarı bir iyileştirme var. Ama açıkçası daha iyisini bekliyorduk. Yakın zamanda Crysis için optimize bir sürücüden bahsediliyor ama bakalım sonuç ne olacak.
World in Conflict’de ise fark yine çözünürlük yükselince %77’lere kadar çıkıyor. Ancak World in Conflict ne yazık ki CPU dar boğazına takılan bir oyun. Nasıl Crysis’te ekran kartı yetmiyorsa, World in Conflict’de de günümüz CPU’ları yetersiz kalıyor.
Half Life 2 Episode Two ise eski bir oyun olmasına rağmen yine de mantıklı bir DirectX 9 oyunu. Tabii ki bir önceki nesil diyebileceğimiz bu oyunda GTX280 iyi bir iş ortaya koyabiliyor. %75-80 kadar bir kazanım mümkün. Aynı şekilde F.E.A.R. da da çözünürlük yükseldikçe fark açılmaya başlıyor ve %80’leri aşan oranlara kadar gelebiliyor.
Call of Duty 4 benim favori oyunum. 1600×1200 gibi yüksek çözünürlüklerde fark %50 civarlarında ama yine çözünürlüğü manasız şekilde yüksektirseniz fark açılmaya başlıyor. Kural Company of Heroes’da da değiişmiyor. Ortalama %50 kadar hız farkı var. Ama çözünürlük yükselirse fark açılmaya başlıyor.
SONUÇ
Sonuçlara neresinden bakarsanız bakın GTX200 serisi etkileyici bir seri. Özellikle CUDA ve GeForce PhysX gibi yeni teknolojileri getirdiği için aslında bir nevi basamak. Bundan sonraki 3D oyun dünyası artık bu basamağın üzerine inşa edilmeye başlayacak.
AMD’de NVIDIA’nın bu atağına 25 Haziran’da iki yeni 4000 serisi kart ile cevap vermeye hazırlanıyor. Bakalım sonuçlar ne olacak? Ancak AMD’nin politikası büyük ihtimalle yine fiyat/performansa oynamak olacaktır.
Ancak bu cephede de NVIDIA’nın GTX260 gibi bir fiyat/performans kozu olabilir. Çünkü NVIDIA GTX260 için 399$’lık bir etiket öneriyor. Ve GTX260 güncel oyun testlerinden GTX280’den çokta aşağı kalmayacaktır. Ancak GTX280’in 649$’lık etiketi biraz yüksek gibi gözüksede sonuçta NVIDIA bu kartı 3D dünyasının en hızlısı diye kolayca pazarlayabileceğini düşünüyor.
Ancak en hızlı konusunda 9800 GX2 gibi seçeneklerie göz ardı etmemek lazım. Sonuçta iki ayrı ekran kartı bir aradada olsa yinede 1GB hafıza ve 2 x 128=256 shader işlemcisi sunabiliyor. GTX200 serisinin piyasaya çıkması ile birlikte ise fiyatlar daha makul seviyelere inecektir. Performans meraklıları pek ala 9800 GX2’ye yönelebilirler. Ya da GTX260 serisi ile SLI arayışlarına girebilirler.
NVIDIA GTX200 serisi ile kesinlikle iyi bir iş çıkardı. CUDA ve GeForce PhysX gibi yeni olguları 3D dünyasının içine iyice soktu. Bunlar bile GTX200 serisini oldukça değerli yapan unsurlar olara saılabilir. Ancak size tavsiyemiz henz GTX200 serisi için acele etmeyin. AMD’nin de lini oynamasına imkan verecek en makul fiyat/performans oranını yakalamaya çalışın.