64-bit Oyunlar:64-bit bilgisayar dünyası belkide en popüler konulardan biri olan 3D oyun ile bir ivme kazanacak. Performansa aç olan 3D oyunlar aradıklarını 64-bit’de ve bir kılıf içerisinde iki işlemci çekirdeği uygulamalarında bulacaklar. 64-bit WindowsXP versiyonunun ikinci aday sürümünüde çıkarması 64-bit dünyasının çok yakında faal olacağının göstergesi sayılır.
Sanırım bu ayın en ilginç olayı AMD ile CryTek’in İstanbul’da bir araya gelmesiydi. Bir mikro işlemci üreticisi ile bir 3D oyun üreticisini ortak bir basın toplantısında görmek çok sık rastlayabileceğiniz olaylardan biri değil. AMD ile CryTek’in aynı organizasyonda buluşturan olayın aslı CryTek’in popüler oyunu FarCry için bir yama ile 64-bit desteğini sağlamış olması.
Tabi ki bu olay AMD’nin 64-bit’in nimetlerini gösterebilmesi için çok iyi bir fırsat. Henüz 64-bit bir Windows ortalıkta olmadığı için 64-bit platformunu en popüler konulardan biri olan 3D oyun ile gündeme getirmek oldukça mantıklı. Bu yüzden AMD CryTek’i ciddi şekilde destekliyor. CryTek’de bundan sonra yapacağı oyunlarda da AMD ile birlikte çalışacaklarını ve oyunlarının 64-bit desteği sunmaya devam edeceğini söylüyor.
Aslında bu birliktelikten çok CryTek’ten söz etmek gerekiyor. İlk oyunları olan “FarCry” Amerika, Almanya, Japonya ve İngiltere’de bir numara oldu. Tüm dünyadaki satış rakamları haziran ayı sonu itibari ile 750bin adede yakın. CryTek’in ilk oyunu olmasına rağmen FarCry FPS(First Person Shooter) oyunlar içinde kolayca bir numaraya oturdu. Oyun konsepti ve gerçekçi görüntü kalitesi ile benzerlerinden kolayca ayrılabilen FarCry, aynı zamanda tüm zamanların en iyi 7. oyunu gibi bir ünvanıda kısa sürede kaptı. Bir oyun üreticisinin daha ilk oyunları ile bu denli büyük başarılara imza atması alışılagelmiş bir durum değil.
FryCry’ın bizim için ilginç yapan ise yapımcı firma CryTek’in kurucularının Almanya’da yaşayan üç Türk olması. Avni, Cevat ve Faruk Yerli ismindeki üç kardeş CryTek’i yaklaşık 3 yıl önce kurmuşlar. Toplantıda Avni, Cevat ve Faruk Yerli kardeşlerde bulunduğu için FarCry’ın yaratıcıları ile tanıştık ve. Avni Yerli(CEO) ile CryTek hakkında konuşma fırsatı bulduk.
CryTek yaklaşık 55 kişinin çalıştığı bir stüdyo ve çalışanların 8-9 kadarı Türk. Oyunun 3D motoru olan “CryENGINE” i yaklaşık 2 yılda sıfırdan geliştirmişler. Ve oyunun tüm geliştirme masrafları yaklaşık 6 milyon Euro’yu bulmuş. İlk oyunlarında bu kadar büyük bir başarıyı belkide kendileri bile beklemiyorlardı çünkü ilk oyunları ile bu kadar çok satan ve listelerde bir numaraya yükselen çok az oyun var. (FarCry’ın belkide en büyük avantajı Doom III ile HalfLife2 beklentileri arasında iki oyundan da daha önce piyasaya çıkarak bir açığı doldurmasıydı.)
Yapımcılarından imzalı orjinal bir FarCry’da edinme imkanı bulduk.
CryTek’in geleceğinden bahsettiğimizde ise yakında 55 kişi olan kadrolarını nerede ise ikiye katlayacaklarını ve artık diğer büyük oyun üreticileri gibi aynı anda birkaç proje üzerinde çalışacaklarını söylüyorlar. Ayrıca bundan sonraki ilk oyunlarının 2006 yılında çıkacağını, türünün yine FPS olacağını ve bu sefer oyunun dağıtıcısının Electronic Arts(EA) olduğunu öğrendik. Bir bakıma CryTek yeni oyununu EA için yapıyorda denilebilir. Ayrıca yeni oyunlarının konusu hakkında birşey söylemeselerde en azından oyunun türünün aynı olacağını ve 64-bit’i tamamen destekleyeceğini öğrendik. Kadronun genişlemesi ile birlikte üretilecek diğer oyunların içeriği hakkında ise bir bilgi vermediler.
Ancak yeni bir 3D oyun motoru geliştirdiklerini ve isminin CryENGINE2” olduğunu öğrendik. Bu motorun kullanım haklarını kimseye vermeyecekler ve ilk olarak kendi oyunlarında kullanacaklar. Ancak eski 3D motorları olan CryENGINE’in lisansını 4-5 firmaya vermişler ve bu firmalar FarCry’ın motoru ile kendi oyunlarını yapacaklar. Ayrıca FarCry’ın XBOX ve PlayStation2 versityonlarınında çıkacağını ancak bu konsol versiyonlarını kendilerinin geliştirmeyeceğini söylediler.
AMD ile sıkı ilişkiler içinde olduklarını ve bundan sonrada bu ilişkinin devam edeceğini bildirdiler. Bundan sonra da oyunları AMD’nin 64-bit platformuna destek verecek. 64-bit’i destekliyorlar çünkü ekran kartından bağımsız olarak performası kolayca %25 civarında arttırabiliyorlar. İlerde AMD’nin bir kılıf içerisinde iki çekirdek olan yeni işlemcileri piyasaya sürüldüğünde bu işlemcileride destekleyeceklerini ve o zaman performans kazancının %80-80’lere kadar çıkabildiğini söylediler. Bir kılıf içinde iki çekirdek olunca işlemcilerden birine yapay zeka gibi görevler yüklenirken diğeri 3D Setup gibi işlemler ile ilgilenebiliyor. Bu da oyunun genel performansını oldukça iyileştiriyor.
Toplantıda hazır bulunan AMD yetkililerinden de oldukça ilginç bilgiler aldık. AMD’nin çift çekirdekli işlemcileri soket-940 kullanacak ve eski kullanıcıların sadece BIOS değişikliği ile bu işlemcileri sistemlerinde kullanabilecekler. Yani soket-940’lı bir anakartınız varsa çok büyük bir ihtimalle sadece işlemci değiştirerek çift işlemcili bir sisteminiz olabilir. Aynı kılıf içerisinde iki işlemci olunca güç tüketimi, ısı üretimi de iki kat olmayacak mı? Gibi soruların cevaplarına çok kesin cevaplar vermediler. Ancak bir çok eski sistemde sadece BIOS yükseltmesi ile çalışabileceğini söylüyorlarsa mantık olarak güç ihtiyacı ve ısı üretimi beklenen kadar yüksek olmayacak. Ya da soket-940 anakartlar ilerisi göz önüne alınarak tasarlandılar. En önemli soru olan çift çekirdek iki kat fiyat manasına gelir mi? Sorusunun cevabıda çok net değildi. Ancak ima edilen fiyat iki kat pahalı olmayacak ama buna çok yakın bir oran söz konusu olabilir. Asıl süpriz ise AMD’nin sessiz sedasız ansızın çift çekirdekli işlemciler ile karşımıza çıkmayı planlıyor olması. Çok büyük ihtimalle bu yıl sonu gibi çalışan birer numuneye sahip olabileceğiz. Öyle gözüküyor ki gerek AMD gerekse Intel cephesinde bundan sonraki trend bir kılıfta iki çekirdek.
Sonuçta Türk’lerin sahibi olduğu ve Türk çalışanları bulunan bir oyun yapımcısının dünyanın en iyi oyunlarından birini yapmaları oldukça heyecan verici. Bu heyecanı oyunun yapımcılarıda yaşıyorlar ve daha birçok oyunları ile başarılı olacaklarına eminler. Ayrıca toplantı sonunda yapımcıları tarafından imzalanmış bir orjinal FarCry oyununa sahip olmak ve AMD’nin vizyonu hakkında bilgi sahibi olarak toplantıdan ayrılmak oldukça keyifliydi. Umarım Türkiye’de oyun geliştiren firmalarda birgün CryTek gibi dünyaya açılabilirler.